Współpraca fotografa z firmami: eventy, pr, sesje biznesowe, reklama
Usługi fotograficzne dla firm kojarzą się głównie z fotografią reklamową oraz portretami biznesowymi. Jest to jednak mała część tego, co fotograf może dać firmie, z którą współpracuje. Każde publiczne działania firmy mogą być za pomocą fotografii w interesujący sposób przekazane opinii publicznej, mediom, a także własnym pracownikom.
Do czego firma może wynająć fotografa i gdzie wykorzystać efekty współpracy? Postaram się przekazać to w niniejszym tekście na podstawie doświadczeń zdobytych jako fotograf współpracujący z firmami, głównie z Bielska-Białej, Katowic, Krakowa i całego Śląska i Małopolski.
Fotograf korporacyjny to tylko reklama i sesje biznesowe?
Kiedy myślimy o fotografie w firmie kojarzymy go z reklamą produktu lub usługi tworzoną przez własny dział lub też agencję reklamową zaproszoną do siedziby lub oddziału w celu zebrania materiałów. Będzie to skojarzenie jak najbardziej prawidłowe, jednak mocno niepełne. Fotograf korporacyjny będzie cennym współpracownikiem regularnie obecnym w życiu przedsiębiorstwa. Współpraca taka może być równie owocna dla wizerunku firmy, jak o wiele droższe kampanie wizerunkowe. Niemal każda szanująca się firma dba o komunikację z potencjalnymi i aktualnymi klientami, partnerami oraz z pracownikami. Będzie dostarczycielem materiałów fotograficznych wysokiej jakości, które z powodzeniem będą stosowane przez dział marketingu lub public relations.
Media społecznościowe, artykuły w prasie, sprawozdania roczne, strony www, mailing czy korespondencja z ludźmi, z którymi współpracowaliście– te wszystkie kanały mogą służyć budowaniu przeświadczenia, że dzieje się u Was wiele, jesteście aktywni, dbacie o kadrę, inwestujecie w siebie i robicie wiele dobrego dla społeczności lokalnych. W dobie Internetu same działania nie wystarczą. Trzeba z informacją wyjść do odbiorców, a bez dobrych fotografii komunikat pisemny nie wystarcza. W najlepszym wypadku nikt nie zwróci na niego uwagi, o wiele częściej bez ilustrującego zdjęcia nikt go nie opublikuje.
Gdzie pracownik nie może, tam się fotografa pośle!
Poniższe typy wydarzeń dokumentuję zarówno dla organizatorów jak i uczestników. Współpraca nieco się różni: organizator z reguły życzy sobie pełnej relacji i bycia obecnym na całym wydarzeniu lub większej jego części. Uczestnikom wystarczy kilka godzin, podczas których sfotografuje się ich wkład w wydarzenie (zwane z angielska eventem).
Oczywiście wszystkie poniższe wydarzenia może udokumentować wyznaczony pracownik. Pracownik mający w czasie wydarzeń inne obowiązku, przy napiętym harmonogramie nie zdaje egzaminu i dostarczy mocno niekompletną dokumentację. Po podliczeniu kosztów wysłania wyznaczonego do wykonywania zdjęć pracownika mogą okazać się zbliżone do wynajęcia zawodowca. Zawodowy, dobry fotograf eventowy lub biznesowy daje pewność, że zdjęcia jakościowo, ilościowo i pod względem treści będą satysfakcjonujące. Jeśli współpracował on z mediami lub wykonywał podobne zlecenia- zrozumiecie się bez słów co do Waszych potrzeb, a możliwe, że to fotograf przewidzi lepiej czego potrzebujecie. Aby nie doszło do nieporozumień- najlepiej przed zleceniem poświęcić pięć minut i dograć szczegóły.
Gdzie wykorzystać fotografie wykonane przez fotografa korporacyjnego i eventowego?
W dobie Internetu ogranicza nas tylko wyobraźnia i kreatywność. Najczęściej materiały zdjęciowe służą przyciągnięciu uwagi odbiorców w:
- mediach społecznościowych: fanpage firmy lub strony wydarzeń śledzonych przez jej uczestników.
- artykuły w prasie i mediach elektronicznych: w przypadku wydarzeń interesujących szerokiego odbiorcę lub społecznie ważnych wiele redakcji korzysta z materiałów prasowych dostarczonych przez organizatorów lub uczestników. Tekst bez ilustracji nie istnieje i raczej nie będzie opublikowany.
- artykuły sponsorowane: w przypadku wydarzeń typowo biznesowych media nie będą zainteresowane wysłaniem na swój koszt fotoreportera i darmową publikacją informacji. Tutaj samodzielnie trzeba zadbać o materiał, lub zlecić to zadanie zawodowcowi, a następnie ustalić zasady publikacji z redakcją portalu lub gazety.
- korespondencja mailowa: na wydarzeniu nawiązaliście nowe znajomości, wymieniliście się wizytówkami i zapozowaliście do wspólnego zdjęcia. Jeżeli nowi znajomi otrzymają mailem zdjęcia- na pewno utrwalicie dobre wrażenie i utrwalicie kontakt.
- sprawozdania firmowe: działania, szczególnie wymagające wkładu finansowego wymagają rozliczeń. Jeden obraz potrafi powiedzieć więcej niż tysiąc słów i ułatwić rozmowę z osobami decyzyjnymi zarówno w trakcie rozliczeń, jak i planowania kolejnych działań
- sprawozdania dla partnerów i sponsorów: wykonywanie bogatej dokumentacji fotograficznej dla sponsorów i innych podmiotów, które brały udział w organizowanym przez Was wydarzeniu to standard, a często również podstawa do rozliczeń finansowych
- intranet firmowy: może posłużyć zarówno do pokazania pracownikom działań innych działów, jak i rozesłania zdjęć np. z imprez firmowych
- periodyk firmowy
- ulotki
Gdzie przyda się fotoreporter wynajęty przez Waszą firmę?
Targi branżowe
Już dawno minęły czasy, gdy każda firma obecna na targach wystawiała się na takim samym stanowisku, a jedyną obecną na nim atrakcją był „skazany” na udział pracownik z plikiem ulotek. Dzisiaj każde targi wiążą się z prezentacją własnych możliwość poprzez efektowne stoiska, prezentacje, występy publiczne i całą masę gadżetów służących prezentacji oferty. Udział w targach to także świetna okazja na nawiązanie nowych kontaktów. Aby wzmocnić efekt, na który niejednokrotnie przeznaczono niemały budżet, warto zadbać o dokumentację.
Najczęściej fotografowane są: stoiska, sposób prezentacji produktów, wystąpienia, towarzyszące atrakcje, kontakty z klientami i kontrahentami, praca podwykonawców dbających o stoisko i wydarzenie.
Imprezy firmowe
Zdjęcia z imprez, szczególnie tych obfitujących w atrakcje dla całych rodzin, mogą służyć pracownikom jako pamiątka i pomóc w lepszym identyfikowaniu się z firmą. Mogą też pomóc do budowy wizerunku firmy jako podmiotu dbającego o dobrą atmosferę w pracy, co będzie szczególnie przydatne przy rekrutacjach.
Najczęściej celem obiektywu stają się: atrakcje i pokazy towarzyszące imprezie, przemówienia, zabawa. W przypadku imprez, na których obecny jest alkohol czas pracy fotografa kończy się zwykle po zakończeniu punktów oficjalnych.
Nowe inwestycje
Warto się chwalić nowymi nabytkami- nieważne czy będzie to wyspecjalizowany sprzęt, czy nowo otwarta fabryka. Jeżeli inwestycja budzi publiczne zainteresowanie, w jej otwarciu biorą udział oficjalne władze lub też zaowocuje stworzeniem nowych miejsc pracy- informacja prawdopodobnie zainteresuje media.
Konferencje i szkolenia
Wbrew pozorom szkolenia i konferencje mogą bardzo ciekawie wyjść na zdjęciach i zachęcić odbiorców do udziału w nich. Szkolenia to nie tylko mówcy za trybuną dukający z kartki. Dobry prowadzący potrafi pokazać emocje i zarazić nimi widzów- to wszystko da się ukazać za pomocą fotografii. Coraz częściej dużą rolę w edukacji gra technika, która urozmaica zdjęcia. Już dawno nie byłem na żadnej konferencji lub szkoleniu na którym nie byłoby dyskusji panelowej lub zajęć praktycznych, dzięki czemu wydarzenia takie nie nudzą ani publiczności, ani fotografa.
Udział w imprezach masowych
Działania charytatywne czy wspólny start w wydarzeniu sportowym w koszulkach firmowych nie tylko pozwala zintegrować pracowników, ale też budzi zainteresowanie innych uczestników. Kilkadziesiąt dobrych fotografii na fanpage’u firmy i profilach pracowników zwielokrotni zasięg informacji.
Organizacja wydarzeń
Podczas organizacji wydarzeń kulturalnych, sportowych i biznesowych obecność fotografa (a czasami również operatora kamery) w kosztorysie jest wyznacznikiem profesjonalnego podejścia. Ze względu na prawa autorskie do zdjęć nie można polegać na reporterach przysłanych przez redakcje, ani na kompetencji „wolontariuszy” lub fotografów z przypadku, dla których wydarzenia biznesowe nie stanowią teżj atrakcyjnego tematu pracy. Jeżeli chcemy, aby fotografie były prawnie „czyste”, a ich jakość wystarczająca do promocji Waszych działań- konieczny będzie zawodowy fotograf .
Jeżeli jesteście organizatorem wydarzeń- raczej na pewno potrzebować będziecie fotoreportera, który będzie obecny przez większość wydarzenia. Ma on za zadanie nie tylko fotografować to co się dzieje w świetle „jupiterów”, zrobić trochę zdjęć w kuluarach, ale także wykonać zdjęcia na których przewijać się będą materiały reklamowe: własne lub dostarczone przez inne firmy.
Sport, kultura, imprezy masowe, promocje: zróżnicowanie tematyczne jest tutaj bardzo duże, podobnie jak zakres prac i kwestie techniczne związane z realizacją. Profesjonalista potrafi dobrać właściwe środki w każdej sytuacji.
Sesje biznesowe
Podczas sesji biznesowej powstaje zestaw fotografii prezentujących charakterystykę firmy. W jej trakcie powstają zdjęcia portretowe kadry zarządzającej, pracowników, pomieszczeń firmy, jej architektury i zaplecza. Sesja taka ma formę sesji wizerunkowej, nie są to typowe zdjęcia legitymacyjne („główki”). Jej koncepcja najczęściej wykracza poza wykonanie prostych zdjęć na białym tle i służy pokazaniu ludzi na tle firmy. Dlatego też najczęściej przydaje się przenośne studio, które fotograf może zawieźć do firmy i przy jego pomocy wykonać zdjęcia w „środowisku naturalnym” kadry. Możliwe są również sesje typowo studyjne, ale mniej one mówią o pracy firmy. Zależnie od potrzeb i koncepcji- konieczna może okazać się pomoc wizażysty lub makijażystki.
Dobry fotograf eventowy
Idealny fotograf eventowy to przede wszystkim fotoreporter potrafiący poradzić sobie w każdej sytuacji. Fotograf, który potrafi pokazać nawet najnudniejsze wydarzenie w ciekawy sposób. Doświadczenie w mediach lub współpracy z nimi będzie ważnym atutem jeżeli planujemy udostępniać zdjęcia dziennikarzom. Z drugiej strony powinien mieć również doświadczenie w pracach komercyjnych, gdyż występują pewne konflikty pomiędzy tym, co gazeta lub portal opublikuje, a co może być już uznane za zbyt daleko idącą reklamę. Granica pomiędzy nimi może być czasami bardzo płynna.
Praca na konferencjach i zebraniach jest technicznie trudna. Byle zdjęcie może wykonać na nich każdy, jednak osiągnięcie świetnych rezultatów jest trudniejsze. Nie raz trzeba pracować przy słabym świetle sali konferencyjnej lub też zrobić piękny portret niknącego w cieniu mówcy na tle prezentacji rzucanej z projektora. Zdjęcia z wydarzeń powinny być również zróżnicowane, wykonywane z różnych ujęć. Raz z bliska, raz z końca sali ponad głowami słuchaczy przy stosunkowo długich czasach naświetlania i przy braku możliwości posługiwania się sprzętem studyjnym. Jeśli dorzucimy do tego osobę, która ma zajmować się obsługiwaniem wydarzeń sportowych, portretami i zdjęciami architektury- będziemy potrzebować albo całego zespołu, albo wyjątkowo wszechstronnego twórcy dysponującego dużą ilością wysokiej klasy sprzętu. Na dodatek wykonawcy dostępnego zarówno w tygodniu, jak i w weekendy. W przeciwieństwie do fotografii ślubnej czy portretowej nie ma tu miejsca dla amatorów.
Jeżeli nurtują Państwa jakieś pytania lub szukacie fotografa, który spełniłby Państwa potrzeby, zapraszam do kontaktu: biuro@fototeo.pl , tel: 509 238 150 . Długoletnie doświadczenie, wyczucie, sprzęt wysokiej klasy oraz liczne grono wyspecjalizowanych współpracowników pozwalają realizować różnorodne zlecenia dot. rejestracji obrazu: fotografowania, filmowania, ale też interaktywnego wykorzystania ich. Zapraszam do współpracy.
Autor: Piotr Bieniecki
Uwielbiam fotografię! Połączenie pasji z pracą zawodową zaowocowało założeniem firmy i marki Fototeo.pl. Zlecenia wykonuję w całym kraju i poza nim, jednak prace i projekty fotograficzne realizuję głównie na terenie Śląska i Małopolski. Zakres zrealizowanych prac jest szeroki, a grono doświadczonych współpracowników pozwala na podejmowanie się nawet najbardziej nietypowych zadań. Zapraszam do kontaktu: biuro@fototeo.pl, tel: 509238150